“Hvala Allahu, koji je u svakom dobru dao ucenjake, koji zabludjele pozivaju ka uputi, koji su strpljivi na njihovom uznemiravanju, koji Allahovom Knjigom oživljavaju mrtve i koji Allahovim svjetlom daju vid slijepima. Koliko Iblisovih žrtava su oni oživjeli i koliko zabludjelih su oni uputili? Pa ima li ljepšeg postupka od onoga kako oni postupaju prema ljudima, a ima li goreg postupka od onoga kako ljudi postupaju prema njima? To su oni koji od Allahove Knjige otklanjaju iskrivljavanja zavidnika i tumacenja neznalica. Neka je blagoslov i mir na najplemenitijeg Poslanika Muhammeda, s.a.v.s., njegovu porodicu i sve njegove sljedbenike.”
Takoder je Allah, dž.š., uzdigao ulemu zbog njihovog znanja iznad ostalih vjernika, a u svima je dobro. Kaže Allah, dž.š.: “... i Allah ce na visoke stepene uzdignuti medu vama one koji vjeruju i one kojima je dato znanje.” (Prijevod znacenja - El-Mudžadele, 11.)U tumacenju ovog ajeta Imam Ševkani kaže: “Allah, dž.š., ce uzdignuti one koji vjeruju nad nevjernicima za visoke stepene, a uzdignuce one kojima je dato znanje od mu'mina iznad ostalih vjernika, isto tako za visoke stepene; pa onaj ko objedini iman i znanje, bice uzdignut zbog svog imana na visoke stepene, a zatim ce mu biti dati još veci stepeni, zbog njegovog znanja.” (Fethul-Kadir, 232/5)Prenosi se da je Zejd ibn Eslem, govor Allaha, dž.š.: “Mi više stepene dajemo kojima Mi hocemo.” (Prijevod znacenja - El-En'am, 83.), protumacio ovako: “Zbog znanja, zato što Allah, dž.š. nije naredio Svome Poslaniku da traži povecanje bilo cega, osim znanja.” (Fethul-Bari, 141/1)Pod ovom naredbom Zejd je mislio na ajet u kome se Allah, dž.š., obraca Poslaniku, s.a.v.s.: “I reci: “Gospodaru moj, Ti znanje moje proširi.” (Prijevod znacenja - Ta-ha, 144.)
Onaj ko traži znanje mora to znanje i da širi. Širenje znanja predstavlja jedan od najcijenjenijih ibadeta kod Allaha, dž.š. Naši predvodnici u tome su svakako poslanici koji su sa tim ciljem i slani. Takoder nas na ovo podstice i Poslanik, s.a.v.s., u hadisu, koji prenosi Ebu Hurejre, r.a.: “Ko bude pozivao ka Uputi, imace istu nagradu kao i oni koji ga budu slijedili, a to nece ništa umanjiti njihove nagrade.” (Muslim) Zamislite onda nagradu Poslanika, s.a.v.s., koji je poucio svoj ummet svakom dobru i svakom ibadetu koji je drag Allahu, dž.š. On ima nagradu za svaki harf koji se prouci u njegovom ummetu, a tek za ostale ibadete da i ne govorimo. Oni koji naslijede Muhammeda, s.a.v.s., u njegovom pozivu, mogu da steknu veliku nagradu za svakog onog ko bude upucen njihovim sebebom.Za svaki korak koji covjek napravi u traženju znanja, dobija se velika nagrada, jer kaže Poslanik, s.a.v.s.: “Ne izade niko iz svoje kuce kako bi tražio znanje, a da meleci ne spuštaju svoja krila zbog njega, zadovoljni zbog onog što radi, sve dok se ne vrati.” (Ahmed i Ibn Madže) Kaže Imam Hatabi: “Ovo spuštanje krila meleka zbog talibu-l-ilma se može protumaciti na tri nacina; prvo je da prostiru svoja krila ispod njega; drugo je da je to izraz za njihovu poniznost pred onim koji traži znanje zbog njegovog visokog položaja; trece je da se pod ovim misli da oni slijecu u halke i sijela u kojima se izucava znanje, kako bi ga slušali.” (Mealimus-Sunen) U svakom slucaju, zadovoljstvo meleka, bezgriješnih Allahovih stvorenja, je najbolji putokaz na putu za Džennet, što je cilj svakog mu'mina.Svakom razumnom covjeku koji želi Allahovo zadovoljstvo, dovoljan je sljedeci hadis da bi se posvetio znanju, a to je: “Kome Allah želi dobro, poduci ga vjeri.” (Buhari) Iz ovoga hadisa vidimo da je znanje kod nekog covjeka znak Allahove dobre namjere prema njemu, jer da ne želi dobro, ne bi ga ni poducio.
Islam je vjera koja ne voli neznanje i svim sredstvima se bori protiv njega. U Islamu svako ima pravo i dužnost na sticanje znanja, tako da oni koji misle da vjeru treba da poznaje samo odredeni broj ljudi, griješe u tom mišljenju. Islam podstice na sticanje znanja i obecava nagradu za onoga ko ga stice, ma ko on bio. U hadisu koji prenosi Enes ibn Malik, r.a., Poslanik, s.a.v.s., kaže: “Traženje znanja je farz (dužnost).” (Ibn Madže) Kaže Imam Ahmed: “Svako mora da traži od znanja ono što mu je neophodno da održi svoju vjeru.”, pa ga upitaše: “A šta to treba uciti?” Rece: “One stvari u kojima mu nije dozvoljeno neznanje, kao što je namaz, post i sl.” Kaže šejh Muhammed ibn Abdulvehab: “Znaj da je traženje znanja farz (obaveza), i da je to lijek za bolesna srca, i da je najvažnije za roba da spozna svoju vjeru. To je ona vrsta znanja, cija spoznaja i rad po njemu bivaju uzrokom za ulazak u Džennet, a nepoznavanje ili gubljenje tog znanja, bivaju uzrokom za ulazak u Vatru, da nas Allah, dž.š., sacuva od nje.” Onaj ko odabere put znanja, mora da postavi odredene prioritete i da prvo uci ono što je važnije. Kaže Ibn Mesud, r.a.: “Ukoliko želite sticati znanje, tražite ga u Kur'anu, jer je u njemu znanje onih koji su bili prije i onih koji ce doci poslije.” (El-Ihja, 323/1) Kaže Ebu Omer ibn Abdulbirr: “Traženje znanja se sastoji od stepena koji se ne smiju preskakati, a ko preskoci neki od tih stepena, zaobišao je put kojim su išli ispravni prethodnici, pa ko namjerno zaobide njihov put, zalutace, a ko ga zaobide zbog svoje prosudbe, pokliznuce se. Pocetak znanja je ucenje Allahove Knjige i njeno razumijevanje, a sve što pomaže razumijevanju Kur'ana, njegovo traženje postaje vadžib kao i samo ucenje Kur'ana. Medutim, ne kažemo da je hifz Kur'ana u potpunosti farz svakom muslimanu, nego kažemo, da je to uslov za onoga ko želi da postane ucenjakom.” (Tezkiretu-l-huffaz, 722/2) Kaže Imam Nevevi: “Prvo sa cime pocinje onaj ko traži znanje jeste hifz Kur'ana, jer je to najvažnije znanje. Veliki ucenjaci nisu poducavali fikhu ili hadisu, osim onoga ko je hafiz Kur'ana, a onaj ko nauci Kur'an napamet, mora da bude oprezan kako ga zauzetost fikhom, hadisom ili nekom drugom znanosti nece dovesti do toga da zaboravi nešto iz Kur'ana.”
Kaže Ebu Derda, r.a.: “Budi ucenjak ili ucenik, ili makar onaj koji sluša znanje, a nemoj biti neko cetvrti, pa da propadneš.”
Kaže Begavi: “Vrijednost znanja nad ostalim ibadetima je u tome što od znanja ima koristi citava zajednica, što se znanjem oživljava vjera i što se znanjem nasljeduje poslanstvo.”